Newsletter nr. 19 din 31.05.2012 :: 2K Telecom
Piata de date mobile din Romania - H2 2011
  • » Clientii tai se muta pe platforme mobile. Cum poti beneficia de asta?
  • » Partenerii si furnizorii tai se muta pe platforme mobile. Ce inseamna asta?

Raportul Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANCOM) referitor la a doua jumatate a anului 2011 a confirmat inca o data dinamica accentuata a segmentului de date mobile in cadrul pietei de telecomunicatii din Romania. Cu exceptia conexiunilor de cablu TV din zona rurala, nici un alt segment nu a manifestat o crestere comparabila cu cea a pietei de date mobile - numarul utilizatorilor de telefonie mobila a scazut usor, cel al celor de Internet fix a crescut cu aproximativ 4% iar cel al abonatilor TV s-a marit cu putin peste 2%.

Performanta pietei de date mobile, care in ansamblu a adunat cu 25% mai multi clienti atingand 7,5 milioane de utilizatori, este cu atat mai notabila cu cat ea s-a replicat la nivelul intregii piete, nefiind concentrata in doar cateva segmente (spre deosebire de exemplu de numarul de abonati ai retelelor de cablu, care in zona urbana a scazut cu 18,7%). 

Segmentul de date mobile de mare viteza a confirmat previziunile anterioare ale 2K Telecom si a raportat 4,2 milioane utilizatori, o crestere cu 19% fata de semestrul anterior. 60% dintre acestia folosesc conexiuni bazate pe abonamente lunare, o situatie total diferita fata de piata de telefonie mobila care ramane dominata de segmentul prepaid. Diferenta este facuta de utilizatorii care acceseaza Internetul mobil prin intermediul modemurilor USB, utilizatori care sunt intr-o proportie covarsitoare concentrati in zona de abonamente lunare. 2K Telecom se asteapta ca segmentul de date mobile de mare viteza sa isi pastreze ritmul de crestere, tendinta de adoptie a solutiilor mobile fiind o schimbare de fond in piata de telecomunicatii.

Surpriza in H2 2011 a fost produsa de cresterea exploziva a  segmentului de date mobile cu latime mica de banda. Numarul de conexiuni raportat a fost de 3,25 milioane, o crestere de 33% care a depasit previziunile 2K Telecom (aproximativ 2,7 milioane conexiuni). Cresterea a fost usor mai pronuntata in segmentul prepaid, dar a fost in general sustinuta de toate segmentele pietei. Pe termen lung, 2K Telecom se asteapta ca acest segment de piata sa dispara complet, pe masura ce utilizatorii migreaza catre solutii mobile de mare viteza care le ofera o experienta a utilizarii net superioara. Durata acestei tranzitii va depinde in principal de investitiile pe care operatorii le fac in infrastructura, dar orientarea catre banda larga este cu siguranta ireversibila.

Un ultim aspect interesant vine din datele privind distributia conexiunilor de Internet fix pe medii de rezidenta. Aceasta continua sa fie concentrata semnificativ in orase (80% din conexiuni), motiv pentru care 2K Telecom considera ca zonele rurale prezinta un potential ridicat pentru operatorii ce detin in portofoliu solutii mobile.

Pentru mai multe informatii referitoare la previziunile 2K Telecom privind evolutia pietei de comunicatii, impactul in piata a lansarii unor produse de tip 4G WiMAX sau studiul privind caracteristicile utilizatorilor de conexiuni de date mobile va rugam sa ne contactati la marketing@2ktelecom.ro.

Clearwire - Evolutia unui Concept
  • » Care este mixul optim intre vanzari proprii si vanzari prin parteneri?
  • » In ce masura trebuie aliniata politica de dezvoltare a retelei cu nevoile partenerilor?

Ultimul articol dedicat evolutiei Clearwire analiza doua aspecte strategice care au jucat un rol important in performantele companiei:

  • necesitatea de a dezvolta o retea cu acoperire nationala si investitia ridicata necesara pentru atingerea acestui scop
  • orientarea oarecum neclara a Clearwire in ceea ce priveste mixul de vanzari.

Ultimul raport anual publicat de companie, care detaliaza activitatea Clearwire in 2011, nu aduce schimbari semnificative in ceea ce priveste situatia financiara. Desi performanta este mai buna comparativ cu Q4 2010, in special in cazul veniturilor si a numarului total de clienti, compania continua sa inregistreze pierderi si un cash flow negativ. Situatia datoriei totale a ramas stabila, Clearwire reusind sa se refinanteze printr-o emisiune pe piata de capital subscrisa integral de actionarul majoritar Sprint

Din punct de vedere strategic insa, compania pare a-si fi redefinit pozitia cu privire la cele doua puncte enuntate la inceputul articolului:

  • Orientarea catre segmentul wholesale este acum preponderenta. Tendinta este evidenta atat din prioritatile strategice setate pentru acest segment (ex. racolarea de noi parteneri din diverse ramuri ale industriei de telcomunicatii) cat mai ales din masurile de restructurare a activitatii retail (ex. renuntarea la subventionarea echipamentelor, simplificarea portofoliului, scaderea cheltuielilor cu canalele de vanzare).
  • In concordanta cu prima optiune, expansiunea teritoriala a retelei Clearwire a fost pusa pe plan secundar, ea deservind in principal segmentul retail (cel mai important client wholesale Sprint detine deja o retea 3G cu acoperire nationala). Noua orientare se muleaza pe nevoile de conectivitate crescande ale partenerilor wholesale. Ea presupune dezvoltarea, pe baza infrastructurii exitente 4G WiMAX, a unei retele LTE care sa ofere partenerilor posibilitatea de a suplimenta capacitatea in zonele (in special urbane) unde acest lucru este necesar.


Consideram ca aspectele prezentate mai sus ridica o serie de intrebari interesante atat pentru actorii din piata de telecomunicatii -  furnizori, parteneri sau autoritati - cat si pentru cei interesati de evolutia acestei piete - analisti, ziaristi sau observatori. La randul sau operator, 2K Telecom este interesata sa afle si sa discute parerea acestora legate de subiectele expuse. Prin urmare, va rugam sa ne scrieti la adresa newsletter@2ktelecom.ro sau, mai simplu, sa ne vizitati.

Indicatori privind Calitatea Serviciilor Furnizate | Procedura de masurare a parametrilor asociati indicatorilor de calitate | Procedura de tratare a reclamatiilor 2K Telecom | Contract cadru servicii de comunicatii | Termeni si conditii generale